سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

کمبود آب کشاورزی در شهرستان رشتخوار، بیش از 40 هزار هکتار زمین های زراعی این شهرستان را در آستانه بحران قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _ منطقه خراسان، کشاورزان رشتخواری گفتند: آغاز فصل بهار حیاتی ترین زمان برای رشد محصولات گندم و جو است و باید در این زمان، آب به مقدار کافی در اختیار محصولات قرار گیرد.

کشاورزان رشتخوار اظهار داشتند: نبود آب کافی در این فصل باعث می شود خسارات جبران ناپذیری به مزارع به خصوص غلات وارد شود و حتی می توان آن را به طور کامل از بین ببرد.

شهرستان رشتخوار بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود آب، فقط 40 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی قرار دارد.

عدم بارش نزولات جوی در ابتدای سال جاری، کمبود آب در شهرستان را تشدید کرد ضمن اینکه وزش بادهای گرم در منطقه، اندک رطوبت باقی مانده در خاک زراعی ناشی از نزولات زمستان سال گذشته را نیز از بین برد و مشکل را مضاعف کرد.

عده ای از این افراد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار داشتند: اگر تا چند روز آینده مشکل کمبود آب کشاورزی رشتخوار برطرف نشود، اغلب محصولات زراعی این خطه از بین خواهد رفت.

سید حسن حسینی عضو خانه کشاورز شهرستان رشتخوار گفت: در زمستان سال گذشته، یخبندان و سرما درختان را نابود کرد و امسال بی آبی کشاورزان را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

حسینی افزود: هزینه کاشت و داشت هر هکتار غله بیش از دو میلیون و 500 هزار ریال است که اغلب هزینه ها با استفاده از تسهیلات بانکی تامین می شود و با این وضعیت به جرات می توان گفت که اغلب کشاورزان نمی توانند تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کنند.

وی اظهار داشت: بیش از 93 درصد مردم شهرستان رشتخوار به کشاورزی اشتغال دارند که کم آبی امسال خسارتی به مراتب بیشتر از طوفان و تگرگ سال های گذشته به کشاورزی رشتخوار وارد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار نیز کمبود آب در این شهرستان را بحرانی توصیف کرد.

همچنین یک عضو شورای اسلامی در شهرستان رشتخوار گفت: خشکسالی بی سابقه در سال زراعی جاری مردم این خطه را به نماز باران فراخواند.

غلام خان زرین افزود: کاهش بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در سال جاری طی چند دهه گذشته در این شهرستان بی سابقه است.

وی گفت: فقدان بارش موجب خشکیدن اراضی کشاورزی، افت شدید سفره های آب زیر زمینی، خشکیدن مراتع و چشمه ها و برخی از چاه های کشاورزی منطقه شده است.

 




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 87/1/22::: ساعت 9:8 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 25


بازدید دیروز: 19


کل بازدید :192587
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<