سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشنده باش نه با تبذیر و اندازه نگهدار و بر خود سخت مگیر . [نهج البلاغه]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

 لینک خبر :http://khorasan.isna.ir/NewsView.aspx?ID=News-59664

مدیرمسول نشریه مکتوب:
مسائل مالی ازمهمترین مشکلات نشریات محلی است
پوشش دادن خلاء های رسانه ای ازمهمترین کارکردهای نشریات محلی است

 

مدیرمسوول نشریه مکتوب گفت: مسائل مالی از مهمترین مشکلات نشریات محلی است؛ مسائل مالی نشریات محلی به ویژه در خراسان رضوی حل شده نیست.

فرهاد قاسم پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)ـ منطقه خراسان، با بیان اینکه مسائل مالی نشریات محلی به ویژه در خراسان رضوی حل شده نیست، اظهار داشت: در حقیقت یک بخش از مشکلات به بخش آگهی و بازار آگهی باز می گردد که اگر محل انتشار نشریه، منطقه صنعتی و یا یک جایگاه تولیدی در آن وجود نداشته باشد که بتواند از آن آگهی بگیرد، قطعاً مشکلات بزرگی را در پیش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بخشی دیگر مشکلات به حوزه فروش باز می گردد که در کنترل خود نشریه هست که البته آن هم به دلیل نقصی که معمولاً در سیستم توزیع وجود دارد، در نشریات قابل توجه است، ولی در حوزه چاپ و نشر، خراسان به عنوان یکی از قطب های چاپ و نشر کشور است و علی رغم این که معمولاً از تکنولوژی های جدید چاپ و نشر خیلی در خراسان خبری نیست ولی با این حال به دلیل وجود دست اندرکاران زیاد در این حوزه در این بخش میزان مشکلات، قدری کمتر است.

وی تصریح کرد: در حوزه چاپ و نشر هم باید به صاحبان این صنایع بهای بیشتری داده شود تا بتوانند در سرمایه گذاری های جدی تر، تکنولوژی های روز دنیا را هم استفاده کنند.

مدیر مسوول نشریه مکتوب مهمترین کارکرد نشریات محلی را پر کردن و پوشش دادن خلاء رسانه ای دانست و افزود: نشریات پر تیراژ و سراسری ما معمولاً خبرهایی را پوشش می دهند که ارزش های خبری بالایی دارند، شاید یک خبر در یک شهرستان کوچک مثل چناران و نیشابور ارزش در برگیری فوق العاده ای داشته باشد ولی وقتی به یک نشریه پر تیراژ مثل همشهری می رسد، ارزش خبری اش افت می کند و در نتیجه اینها پوشش داده نمی شوند و در این میان یک خلاء اطلاع رسانی یا یک خلاء رسانه ای در شهرها یا مناطق کوچکتر به وجود می آید که وظیفه نشریات محلی پوشش دادن این خلاء هاست.

مکتوب

وی گفت: از دیگر کارکردهای نشریات محلی، تکمیل زنجیره اطلاع رسانی درست در حوزه های مختلف است که البته در کنارش انتقال دیدگاه های مردم به مسوولان نیز می باشد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به جایگاه نشریات محلی‌، نگاه جدی نیست، افزود: حکومت هایی که به شیوه مردم سالاری یا دموکراسی می خواهند اداره شوند چاره ای جز پذیرفتن ارکان دموکراسی ندارند؛ در سال های گذشته معمولاً این شعار شنیده می شود که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری هستند، به نظرم حکومت یا دولتی که به شیوه مردم سالاری یا دموکراسی اداره می شوند باید به ارکان این شیوه و به ویژه مطبوعات تن بدهد.

قاسم پور تصریح کرد: رسانه ها به صورت عام و باز به ویژه رسانه های محلی می توانند پل ارتباطی دولت و مردم باشند، یعنی بسیاری از پیام هایی را که دولت می خواهد به مردم برساند رسانه به طور مستقیم به گوش مخاطب برساند و از سوی دیگر تقویت این رسانه های محلی نیز مطمئناً به تقویت پایه های خود حکومت و همان دولت باز می گردد و اگر حکومت و دولت، یک حکومت خرد محور باشد، حتماً روی این مساله تاکید می کند، چرا که پایه های خود دولت تقویت خواهد شد، ضمن اینکه بسیاری از هزینه های تبلیغاتی دولت نیز کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نشریات محلی مطلوب نیست و نقایصی در آن وجود دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال در گسترش مطبوعات محلی، مشکلی که داریم، بحث سخت گیری هایی است که در دادن مجوز می شود که بخش هایی از آن لازم و بخش های دیگر آن به کم کاری های دست اندرکاران این حوزه باز می گردد.

وی تصریح کرد: دولت باید در بخش دادن مجوز ها تجدید نظری بکند تا تسهیلات بیشتری فراهم بشود و راحت تر این اتفاق بیفنتد و از سوی دولت نیز حمایت شوند.

مدیر مسوول نشریه مکتوب در خصوص نقش خانه مطبوعات و دیگر تشکل های صنفی در ارتقای کیفی نشریات محلی گفت: تاثیر و نقش خانه مطبوعات غیر قابل انکار است، در حقیقت نظام های صنفی در همه جا پشتوانه های مدنی آن بخش اجتماعی یا صنفی هستند که به طبع در مورد مطبوعات نیز این مساله صادق است.

وی ادامه داد: نظام های صنفی که در این حوزه بوجود می آید مانندخانه مطبوعات، انجمن صنفی مدیران مطبوعات و ... در حقیقت پشتوانه های مدنی این بخش هستند و حمایت هایی که اینها از مطبوعات و اصحاب مطبوعات می کنند به نظرم غیر قابل انکار است و به عبارت دیگر پشتوانه و تکیه گاه مطبوعات همین نظام های صنفی می تواند باشند.

وی در خصوص تاثیر میزان اخلاق حرفه ای کار در ذکر منابع خبر، گفت: ضرورت اخلاق حرفه ای در هر شغلی واجب و لازم است و در حوزه مطبوعات به دلیل تاثیر گذاری که رسانه ها بر جامعه دارند به نوعی این مساله از ارزش بیشتری برخوردار است.

قاسم پور افزود: مطبوعات پشتوانه اش، اعتماد مردم است؛ اگر رسانه ای پشتوانه اعتماد مردمی خود را از دست دهد، شکستش حتمی است.

وی در خصوص تاثیر رسانه ها در جریانات فرهنگی- هنری اظهار داشت: رسانه ها خود یک مجموعه فرهنگی هستند؛ یعنی در داخل همین جریانات فرهنگی - هنری قرار دارند و اصلاً کار مطبوعاتی و انتشار نشریه، روزنامه و مطبوعه در حقیقت خودش در حوزه همین جریانات فرهنگی است اما در مورد تاثیرش اگر به آن خاصیت آیینگی رسانه ها توجه کنیم، باعث می شود که در حوزه فرهنگ و هنر باعث تقویت و پویایی این جریانات و اتفاقات بشوند.




فرهادقاسم پور ::: چهارشنبه 87/6/6::: ساعت 6:48 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 22


بازدید دیروز: 19


کل بازدید :192584
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<