سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسانی را که به آنها دانش می آموزید، بزرگ شمارید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار:
در سال گذشته بخش کشاورزی رشتخوار ‌5/1 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کرد.

محمد جواد مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خراسان، تصریح کرد: احداث ‌20 کیلومتر کانال آبیاری عمومی، ‌2 هزار و ‌500 متر مکعب استخر ذخیره آب، احیا ‌12 رشته قنات، ‌40 هکتار تجهیز اراضی کشاورزی و اجرای ‌5/85 هکتار آبیاری تحت فشار به شکل قطره ای در باغات، باعث صرفه جویی ‌5/1 میلیون متر مکعبی آب کشاورزی در سال گذشته در شهرستان رشتخوار شد.

وی افزود: صرفه جویی در همه زمینه‌ها، نوآوری در امور عملکرد و تامین امنیت غذایی با توجه به خشکسالی و سرمازدگی اخیر نیز از اهم سیاست‌ها و اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار در سال جاری است.

وی با اشاره به قابلیت تولید بیش از ‌15 نوع انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان رشتخوار، بیان داشت: با صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی ضمن جلوگیری از هدررفت آب و افزایش راندمان آبیاری می‌توان این مهم را در سطح قابل توجهی افزایش داد.

وی در ادامه ابراز داشت: طرح‌های مذکور در ‌57 روستای سطح شهرستان با اعتباری بالغ بر ‌4 میلیارد ریال در سال ‌86 به پایان رسیده است.

مسعودی با اشاره به تغییر اقلیم و پیشروی شرایط خشک و گرم و کاهش نزولات آسمانی در رشتخوار گفت: از جمله طرح‌های مهم و دارای پتانسیل شهرستان توسعه باغات خصوصا پسته است که سالانه ‌2 هزار هکتار باغ جدید الاحداث داریم که این امر لزوم توجه به تولید محصولات اقتصادی با شرایط موجود را گواهی می دهد.

وی عنوان کرد: در همین غالب با استفاده از طرح‌های طوبی و انواع تسهیلات بانکی پذیرای متقاضیان و کشاورزان سخت کوش هستیم.

وی نیز در خصوص خرید دام و مازاد و انعقاد قرارداد دام امانی در این شهرستان گفت: در سال ‌86 به دلیل بروز پدیده خشکسالی و سرما‌زدگی و کاهش توان دامداران، ‌14 هزار راس دام مازاد شهرستان را با اعتباری بالغ بر ‌10 میلیارد ریال خریداری و روانه کشتارگاه‌ها کردیم.
مدیر جهاد کشاورز شهرستان رشتخوار در ادامه خاطر نشان ساخت: درقالب قرارداد امانی نیز‌4 هزار و ‌400 راس دام با دامداران قرار داد بسته شده است.

وی در خصوص اصلاح نژاد دام امانی در این شهرستان اظهار کرد: این طرح به منظور خالص سازی و جلوگیری از اختلاف نژاد دام و حذف فاکتورهای منفی نژادها در سال اول طرح در سال ‌86 در سطح ‌4 روستای احمدآباد، آستانه، محمد آبادآستانه و ملک‌آباد در شهرستان با بکارگیری سه کارشناس با اعتباری بالغ بر ‌110 میلیون ریال انجام شد.

مسعودی با اشاره به اینکه فاز یک مطالعاتی مجتمع دامداری شهرستان رشتخوار به اتمام رسیده است، اظهار داشت: پروژه احداث مجتمع دامداری شهرستان به مساحت ‌30 هکتار در اراضی عشرت آباد با اعتبار بالغ بر ‌400 میلیون ریال کلنگ زنی شد به طوری که این پروژه با به کارگیری ‌50 نفر از فارغ التحصیلان منطقه گام عظیمی در توسعه دامداری رشتخوار خواهد داشت.

وی در خصوص میزان خسارت سرما زدگی و خشکسالی در این شهرستان افزود: شهرستان رشتخوار با تحمل ‌11 سال خشکسالی مداوم در زمستان ‌86 با سرمای ‌23 درجه زیر صفر متحمل خسارات فراوانی در بخش کشاوزی به ارزش ‌134 میلیارد ریال گردید که این امر منجر به تخریب و از بین رفتن بیش از ‌70 درصد محصولات کشاورزی گردید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار از مسوولان استانی و کشوری برای جبران این خسارات در سال جاری کمک خواست.

 




فرهادقاسم پور ::: یکشنبه 87/6/31::: ساعت 4:30 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 28


بازدید دیروز: 13


کل بازدید :192398
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<