سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدان که دانشی چون جستجوی سلامت نباشد و سلامتی مانند سلامت دل نباشد . [امام باقر علیه السلام]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

نارضایتی مردم رشتخوار از وضعیت کتابخانه ها؛
مسوول کتابخانه عمومی رشتخوار:
کمبود اعتبار از مهمترین مشکلات کتابخانه های این شهرستان است

رفع کمبود وسایل و امکانات مورد نیاز در کتابخانه های عمومی رشتخوار، نیازمند توجه جدی مسوولان به این بخش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، برخی از اعضای کتابخانه های عمومی رشتخوار معتقدند که کتابخانه های عمومی این شهرستان با مشکلات و کاستی های عدیده ای مواجه است و نیاز به توجه جدی مسوولان دارند. آنان بر این عقیده هستند که در صورتی که مشکلات رفع شود گرایش و سمت و سوی مردم و به ویژه جوانان به کتاب خوانی و مطالعه در این شهرستان بیشتر خواهد شد.

در این راستا یعقوبی، یکی از اعضای کتابخانه های عمومی رشتخوار بیان داشت: کتاب های مورد نیاز علاقه مندان در کتابخانه های عمومی این شهرستان و حتی نمایشگاه های کتابی که در این جا برگزار می شود، یافت نمی شود.

وی افزود: کتاب های موجود در نمایشگاه ها نباید کتاب های خاص و مختص یک قشر باشد، بلکه لازم است تنوع در کتب نمایشگاهی به گونه ای باشد که هر شخصی کتاب مورد علاقه خود را بیابد.

یکی دیگر از اعضای کتابخانه های عمومی رشتخوار گفت: مسوولان ذی ربط باید تلاش کنند با تامین کتاب های مورد نیاز همه اقشار جامعه، از سیر نزولی مطالعه در جامعه پیشگیری کنند و در صدد بالا بردن سرانه مطالعه باشند.

محمد عباسی، عضوی دیگر از کتابخانه عمومی رشتخوار از کمبود وسایل امکانات مورد نیاز در سالن مطالعه کتابخانه های این شهرستان نیز ابراز نارضایتی کرد و گفت: کتاب های همه نویسندگان مطرح و مشهور در کتابخانه ها یافت نمی شود، باید کتاب هایی برای کتابخانه ها ارسال شود که بتواند رضایت متقاضیان را برطرف کند و کتاب ها محدود به یک موضوع نباشند.

حسینی، یک مراجعه کننده به کتابخانه عمومی رشتخوار نیز فرسوده و مستعمل بودن صندلی های موجود و نامناسب بودن وسایل را از عمده مشکلات کتابخانه های این شهرستان عنوان کرد و گفت: وسایل گرمایشی موجود جوابگوی این فضای عظیم نیست.

همچنین تیموری، عضو کتابخانه عمومی شهر جنگل اظهار داشت: در حالی که عموم مراجعه کنندگان به کتابخانه این شهر دانش آموز هستند اما کتاب های مورد نیاز این قشر به ویژه کتاب های مرتبط با کنکور در این کتابخانه وجود ندارد. عمده کتاب های موجود قدیمی بوده و کتابی که نیاز جوانان را تامین کند از جمله کتب داستانی و کمک درسی یافت نمی شود.

وی یادآور شد: همچنین کتاب هایی که به عنوان سهمیه از مرکز استان برای کتابخانه جنگل ارسال می شود متقاضی ندارند و کتاب ها باید با توجه به نیاز منطقه تامین شود.

محمود ذباح، عضو انجمن کتابخانه عمومی شهرستان رشتخوار نیز خواستار راه اندازی کتابخانه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی این شهرستان شد و افزود: در سفری که مدیر کل کتابخانه های استان به این شهرستان داشت، قول راه اندازی فوری این گونه کتابخانه ها برای کودکان و نوجوانان که اکثر قشر مراجعان را تشکیل می دهند، داده بود اما با گذشت چند ماه هنوز از این موضوع خبری نیست.

همچنین فرهاد قاسم پور، یکی از شهروندان رشتخواری درگفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه سرانه کتابخوانی مهمترین شاخص توسعه هر شهرستان است، اظهار داشت: برای افزایش سرانه کتابخوانی باید مولفه های مشارکت مردمی را افزایش داد و با استفاده از این مقوله در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی گام برداشت.

وی با تاکید بر فرهنگ وقف در ترویج کتابخوانی گفت: ساختارسازی در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان امری مثبت است. فرهنگ کتابخوانی اساسی ترین مشکل این بخش است چراکه از جمعیت 65 هزار نفری شهرستان رشتخوار تنها 700 نفر عضو کتابخانه های این شهرستان هستند.

قاسم پور با بیان اینکه تزریق کتاب برای کتابخانه های عمومی شهرستان در سال گذشته انجام شده است، اذعان داشت: این امر در افزایش فرهنگ کتابخوانی تاثیر بسزایی دارد.

این شهروند با بیان اینکه روستاهای بزرگ شهرستان نیازمند احداث کتابخانه عمومی هستند، افزود: در حال حاضر رشتخوار دارای دو کتابخانه عمومی واقع در دو شهر رشتخوار و جنگل است.

مجید رضایی، مسوول کتابخانه عمومی رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، کمبود اعتبار را از مهم ترین مشکلاتی دانست که کتابخانه های این شهرستان با آن مواجه هستند و تصریح کرد: در صورت پرداخت 5/0درصد در آمد شهرداری به کتابخانه های عمومی بسیاری از کمبودها و مشکلات موجود رفع خواهد شد.

رضایی خاطر نشان کرد: با توجه به این که کتاب های موجود جوابگوی همه مراجعه کنندگان نیست، لیست کتاب های در خواستی مطابق با نیاز علاقه مندان بررسی و با اولویت در حد توان مالی خریداری می شود و از جمله فعالیت های صورت گرفته برای برطرف کردن مشکلات کتابخانه های این شهرستان خرید 5 عدد رایانه، نمابر و چاپگر می باشد که در اختیار کتابخانه های این شهرستان قرارگرفته است.

وی در خصوص راه اندازی بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه های عمومی رشتخوار گفت: قرار بر این است که از محل تجهیزات سال 87 این امکانات خریداری و در اختیار کتابخانه های عمومی این شهرستان قرار بگیرد.

رضایی خاطر نشان کرد: شهرستان رشتخوار دارای دو کتابخانه عمومی در مرکز شهرستان است که تعداد کتاب های موجود کتابخانه های شهرستان، 16 هزار جلد است و بیش از یک هزار عضو فعال در آن ها وجود دارد.




فرهادقاسم پور ::: یکشنبه 87/12/11::: ساعت 9:34 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 35


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :192208
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<