سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که خود رأى گردید به هلاکت رسید ، و هر که با مردمان رأى بر انداخت خود را در خرد آنان شریک ساخت . [نهج البلاغه]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

مرمت آثار و بناهای تاریخی رشتخوار به عنوان یکی از مهدهای تاریخی و فرهنگی کشور ضرورتی جدی است که تاخیر پذیر نیست.

 

در حالی که محور طرح جامع توسعه رشتخوار موضوع گردشگری تاریخی و فرهنگی است، قرار گرفتن آثار تاریخی در روند تخریب با این راهبرد توسعه خواهانه منافات دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، در حالی که تعداد آثار و بناهای تاریخی رشتخوار بیش از 50 مورد عنوان می شود، از این تعداد کمتر از 10 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

توجه به آمار و این موضوع که اعتبارات مرمت و بازسازی در حد محدود تنها به تعدادی از بناهای ثبت شده تعلق می گیرد، نشانگر وضعیت استحکام و پایداری بقیه بناهای شناسایی شده و نشده است. این در حالی است که گذشت زمان، عوامل طبیعی به خصوص هوای سرد و بادهای مستمر رشتخوار و عوامل انسانی روند تخریب این بناها را سرعت داده است.

فرماندار رشتخوار بر اهمیت حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عنوان پشتوانه های اصلی تاریخ و فرهنگ مردم ایران زمین و شهرستان رشتخوار تاکید کرد.

محسن امیر کلالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، در این خصوص گفت: اعتبارهای تخصیص یافته برای اجرای طرح های مرمت و احیا بناهای تاریخی شهرستان اندک است.

وی اظهار داشت: با توجه به کمبود اعتبارات سالانه تا کنون فقط مرمت های اضطراری، استحکام بخشی و برای جلوگیری از تخریب بناها انجام شده است.

وی تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی مستلزم اجرای طرح های مرمت اساسی بر روی هر یک از مکان های تاریخی شهرستان است که انجام ان نیازمند تخصیص اعتبار مناسب می باشد.

شایان ذکر است میراث فرهنگی در سال جاری آرامگاه مزار شاه سنجان و مسجد تاریخی رشتخوار را مرمت کرد




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 85/11/26::: ساعت 11:44 عصر

تداوم پدیده خشکسالی طی 9 سال گذشته سبب تخلیه ساکنان و یا کاهش جمعیت در تعدادی از روستاهای این شهرستان شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_ منطقه خراسان محمود ذباح عضو شورای اسلامی رشتخوار با بیان این مطلب، افزود: خشکسالی موجب کاهش تولیدات بخش کشاورزی، دامی و صنایع مرتبط در این شهرستان شده است.

وی هماهنگی، همکاری و همفکری تمام دستگاه‌های ذیربط را برای کاهش آثار مخرب خشکسالی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان ضروری خواند.

ذباح افزود: در صورت کم توجهی مسوولان و اختصاص نیافتن اعتبارات مناسب در این زمینه هیچ کاری از مسوولان محلی ساخته نیست.

وی گفت: در صورتی که برای جبران این پدیده چاره اساسی اندیشیده نشود در آینده نزدیک حتی روستاهای پر جمعیت تربت حیدریه خالی از سکنه خواهند شد.

ذباح یکی از راه‌های غلبه بر این وضعیت را اجرای هرچه بیشتر طرح های آبخیزداری برای مهار، ذخیره و استفاده مازاد آن برای مصارف کشاورزی عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار نیز گفت: کمبود اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله مشکلات اصلی کشاورزان شهرستان است.

محمد جواد مسعودی افزود: خشکسالی باعث افزایش روند مهاجرت روستاییان شده و حتی در روستاهایی که از رونق نسبی برخوردارند، فقط شمار کمی از افراد سالخورده در آنها سکونت دارند که نمی‌توانند در تولید نقشی داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار از مسوولان ذیربط خواست برای مقابله با این وضعیت اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری این شهرستان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: با عوامل تشویقی هم چون بیمه‌ های تکمیلی، رایگان شدن خدمات برق، تلفن و اختصاص یارانه به مناطق مواجه با خشکسالی روستاییان را تشویق به ماندن کرد.

وی گفت: آمار بارش طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد.

شایان ذکر است رشتخوار به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامی خراسان رضوی است که 93 درصد جمعیت آن را بهره‌بردار کشاورزی تشکیل داده و سالانه بیش از 14 هزار تن محصولات دامی و بیش از 180 هزار تن محصولات زراعی تولید می‌شود.




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 85/11/19::: ساعت 2:33 صبح

باز این چه شورش است...

این هم عکس هایی از مراسم عاشورا در رشتخوار

 




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 85/11/5::: ساعت 12:35 صبح

خبرگزاری دانشجویان ایران - مشهد
سرویس: سیاسی

امام جمعه شهرستان رشتخوار در خصوص گرانی‌ انواع کالاها و روند رو به رشد قیمت‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: برخی از دولتمردان باارایه برخی موضوعات افزایش قیمت‌ها را سعی دارند توجیه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان حجت الاسلام محمد کازری در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان رشتخوار اظهار داشت: باید مدیران هنر کنترل قیمت‌ها را مدیریت کنند.

خطیب جمعه رشتخوار با اشاره به افزایش شدید قیمت پیاز و سیب‌زمینی، خاطر نشان ساخت: اینکه عنوان می‌شود دلیل رشد قیمت این کالاها، تاثیر پذیری از بازارهای جهانی ربطی به موضوع ندارد، چرا که یک مدیر موفق می‌تواند مصرف داخلی و میزان صادارات را از ابتدا مشخص کند.

کازری، با تاکید بر اعمال برخی سیاست‌ها از قبیل اعطای رایانه و تقویت مدیریت‌ها برای کنترل بازار، تصریح کرد: بهتر است دولت به ضعف‌ و سوء عملکرد برخی مدیریت‌ها اعتراف کند.

حجت الاسلام محمد کازری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه"خانواده، کانون اصلی رشد و تعالی جامعه بوده و در تعالی آن نقش اصلی دارد" افزود: سرمایه اصلی هر جامعه نیروی انسانی فعال و متخصص آن است و خانواده با تربیت فرزندان نقشی محوری در شکل‌گیری این سرمایه دارد.

وی خانواده را جامعه‌ای کوچک دانست که با تقویت بنیان علمی و اعتقادی آن، جوامع پیشرفته و توسعه یافته شکل می‌گیرند.

وی بر ضرورت توجه خانواده‌ها برای تربیت فرزندانی صالح تاکید کرد و گفت:‌ با انجام این مهم،‌سرمایه‌های عظیم آینده نظام شکل خواهند گرفت.

امام جمعه رشتخوار نقش موثر مراکز آموزشی و به خصوص آموزش و پرورش در تربیت فرزندان را یاد‌آور و خواستار همگامی و همراهی بیشتر خانواده‌ها با این گونه مراکز آموزشی شد.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/10/29::: ساعت 12:2 عصر

معاون جهاد کشاورزی رشتخوار اعلام کرد: تاکنون ‪ ۶۰۰‬طرح در بخش کشاورزی در بخش آب و خاک و صنایع مکانیزاسیون برای گرفتن تسهیلات زود بازده اقتصادی در دستور کار گروه کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

محمد رستمی روز سه‌شنبه به ایرنا گفت : این طرح‌ها قابلیت اشتعالزایی برای دو هزار و ‪ ۷۰‬نفر را دارند.

وی افزود : برای اجرای این طرحها بیش از ‪ ۳۰‬میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی سهم جهاد کشاورزی رشتخوار را از تسهیلات زود بازده اقتصادی بیش از ‪ ۱۳۷‬هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

رشتخوار ‪ ۴۲۰‬میلیارد ریال اعتبار برای تسهیلات زود بازده اقتصادی دارد.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/9/3::: ساعت 12:5 صبح

فرماندار رشتخوار گفت: وظیفه ما صیانت و حفاظت از آرای مردم در انتخابات آتی مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

محسن امیر کلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، افزود: در همین راستا وظیفه داریم حقوق مردم را از طریق احراز شرایط داوطلبان و تایید صلاحیت آنها حفظ کنیم.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی شوراها گفت: هر کس که کاندیدای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا شده است، باید به یقین برسد هدف و نیتی جز خدمت به مردم ندارد.

کلالی اضافه کرد: کاندیداها نباید وارد بازی و جریان سیاسی شوند چرا که به جایگاه شوراها ضربه وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: اعضای شوراها با توجه به جایگاه قانونی خود در دفاع از حقوق مردم نباید ملاحظه هیچ مقام و مسولیتی را بکنند چرا که آنان نماینده مردم بوده و در قبال دفاع از حقوق موکلان‌شان وظیفه دارند.

فرماندار رشتخوار تاکید کرد: کاندیداها در شعارهای تبلیغاتی خود از دادن وعده‌های پوچ و بی‌اساس که هرگز عملی نخواهد شد و از چهارچوب وظایف آنان نیز خارج است خودداری کنند زیرا این عمل، آفت کار در شورا محسوب می‌شود.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/8/12::: ساعت 11:33 عصر

یکی از صنایع قدیم و پر رونق گذشته شهرستان رشتخوار سفالگری بود که اکنون روز به فراموشی سپرده شده است.

رضا پرتوه، مدیر امور تربیتی آموزش و پرورش رشتخوار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خبری خراسان با بیان این مطلب گفت: در این کلاس آموزشی 50 دانش آموزش شرکت کرده و با هنر جذاب سفالگری آشنا شدند.

وی اذعان نمود:دانش آموزان علاقمند با حضور در کلاس سفال گری باعث شدند دوباره تنها کارگاه سفالگری شهر رشتخوار جان گیرد و همچنین استادان نیز به کار سفالگری ادامه دهد.

به گفته وی آموزش رایانه، خوشنویسی، طراحی و نقاشی و گل سازی از جمله آموزش‌های هنر دوستان در کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی است.




فرهادقاسم پور ::: چهارشنبه 85/6/22::: ساعت 4:51 عصر

یک کارشناس هنر در رشتخوار گفت: ادبیات شفاهی قسمت اعظمی از تاریخ مردمان یک تمدن محسوب می‌شود.

علی مراد‌زاده در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، افزود: گاهی اثری منظوم و گاه منثور، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر عودت داده می‌شوند که ترانه‌های مقامی و قومی قسمت منظوم این عرصه می‌باشند.

وی تصریح کرد: در هر منطقه نواها و آواهایی وجود دارند که با دل و جان مردم آن منطقه بی‌آنکه بخواهند یا نخواهند یا موسیقی و ترانه را بشناسند یا نشناسند، انس و الفتی حیرت آور دارد.

این کارشناس هنر خاطر نشان کرد: اغلب این نواها موزون و اگر هم الات موسیقی در آن استفاده شود، محدود به همان منطقه است که ریشه این ساز و نواها از یک سو به اجداشان و از سوی دیگر به منطقه و اتفاقات تاریخی آن مربوط است.

مراد زاده بیان کرد: اهمیت این نواها در بازتاب درخشان احساسات گوناگون مردم منطقه نمایان است که بیشترین تاثیر را در ایجاد هیجان در مردم دارد.

وی با بیان اینکه موسیقی این نواها اغلب ساده و عریان و خام و پر مایه و در عین حال بسیار فعال است، اظهار داشت: مردم با این نواها، باورها، اعتقادات، حوادث و قهرمانی غربت ها، عاشقی ها و داستان های منطقه خویش را بیان می‌کنند.

وی ترانه‌های محلی و موسیقی مقامی را پدیده‌ای بسیار شگفت‌انگیز و راز آمیز و پژواکی صمیمی از احساسات مردم آن محل عنوان کرد.

به گفته وی ترانه‌های محلی آنچنان در تار و پود زندگی و کار مردم نشسته است که می‌تواند به ترانه سرایی قالیبافان، صیادان و خرمن کوبان و رابطه آن با کار آنها اشاره کرد

علی‌مرادزاده با بررسی ترانه‌ها در شهرستان رشتخوار بیان کرد: گاهی دو بیتی‌ها و فریادها اشاره به حکایت عاشقی دارند مثل :

«به تربت می‌روم پشت ختایی

بسوخته مغر و جانم از جدایی

که هر کس مو و تور از هم جدا کرد

نبینه نون گندم با گدایی».

این هنرمند شاعر نیز می‌گوید: گاهی غم دوری و غربت در دوبیتی‌های این مردم مشاهده می‌شود:

«غریبی سخت مرا دلگیر داره

فلک در گردنم زنجیره داره

فلک از گردنم زنجیر وردار

که غربت خاک دامن گیر داره».

وی در ادامه این گفت‌وگو اذعان کرد: گاهی دوبیتی‌های این سامان حالت دعا و راز و نیاز پیدا می‌کند مثل:

«سرکوه بلند الماس و الماس

مرادم را بده حضرت عباس

مرادم را بده که بی‌مردام

که خرمن کوفته‌ام معطل بادم».

گوشه‌ای دیگر از ترانه‌های قومی این شهرستان را می‌توان در لالایی‌های مردم پیدا کرد.

وی افزود: وجود دین اسلام بر دوبیتی‌ها و فریادهای رشتخواری تاثیر بسزای داشته است . خواندن ترانه‌های خاص با نام رباعی در مراسم عروس‌کشان رشتخوار که با صلوات بر محمد ختم می‌شود با اعتقاد شرعی خوش یمن اجرا می‌شود. همچنین از این ترانه‌ها در مراسم استقبال استفاده می‌شود . آنچه مهم است این است که در سایه وجود وسایل گسترده ارتباط جمعی این هنرهای بومی، عطر زمان بخود بگیرد تا پایدار شود.

مراد‌زاده با بیان اینکه نوازندگان در رشتخوار دو دسته بودند به گروه عاشقی که با سرنا و کرنا و دهل و دایره ترانه‌ اجرا می‌کردند و گروه بخشی‌های که با ساز و دو تار ترانه اجرا می‌کردند، اشاره کرد.

وی افزود: در واقع رسالت این دو بیتی‌ها بر عهده بخشی‌ها یا همان دوتار نوازارن است. بخش عمده موسیقی ترانه‌ها نوایی است و از پختگان این هنر می‌توان به عثمان محمد پرست و حاج قربان سلیمانی اشاره نمود.

وی در پایان گفت: آنچه امروز به ما رسیده امانت اجداد بوده که باید حفظ شده و به نسل آینده منتقل شود.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/3/26::: ساعت 7:33 عصر

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رشتخوار گفت: پیکر مطهر 7 تن از شهدای جاویدالاثر هشت سال دفاع مقدس بر روی دوش امت حزب‌الله رشتخوار تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

 

سرهنگ پاسدار غلامرضا زمانیان با اشاره به اینکه شهیدان با نثار خون خویش اسلام و انقلاب را آبیاری و سربلندی ملت عزیزمان را بیمه کردند، افزود: تشییع پیکر پاک شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی که هر از گاهی انجام می‌شود خاطره حماسه آفرینی و شادت‌های امت قهرمان ایران اسلامی را زنده کرده و خون غیرت و حمیت را در رگهای ملت به جریان می‌اندازد.

وی بیان داشت: یک پیام دایمی به آحاد جوانان و سربازان وطن خواهد بود که بدانند عزت و شرف این سرزمین مقدس میون خون شهیدان عزیز است.

به گفته وی آخرین کاروان از شهیدان جاویدالاثر این شهرستان هشتم تیرماه همزمان با سالروز شهادت حضتر فاطمه زهرا (س) تشییع می‌شود.

او گفت: درخواست ما از مردم شهید پرور، خانواده معظم شهد و نیز جانبازان عزیز آن است که در مراسم وداع با شهدای جاوید‌الاثر شرکت فعال داشته باشند.

شهرستان رشتخوار 83 شهید و 210 جانباز تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده است.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/3/26::: ساعت 7:27 عصر

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: با برقی شدن 200 حلقه چاه آب کشاورزی در این شهرستان، سالانه 50میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی شد.

محمد جواد مسعودی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _منطقه خراسان، گفت: سال گذشته به دلیل همکاری نکردن تعدادی از بانک ها در اعطای تسهیلات و وجود برخی قوانین دست و پاگیر، کار برقی کردن 20 حلقه چاه اب کشاورزی در این شهرستان نا تمام ماند.

وی ادامه داد: اغلب کشاورزان این شهرستان توانایی مالی لازم برای برقی کردن چاه های آب را ندارند و نیازمند حمایت هستند.

وی اظهارداشت: ‌ارایه تسهیلات بانکی در زمان مناسب و روان سازی مراحل دریافت آن نقش بسزایی در تبدیل چاه های کشاورزی این شهرستان از سوخت فسیلی به برقی دارد.

به گفته وی رشتخوار دارای 40 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف است که از 380 حلقه چاه کشاورزی آب آن تهیه می‌شود.

مسعودی هم چنین به تولید روزانه 34 تن شیر توسط روستاییان دامدار در رشتخوار اشاره کرد، و افزود: هم اکنون بیش از 330 هزار راس دام سبک و سنگین توسط دامداران در رشتخوار نگهداری می شود.

وی اظهار داشت: ما زاد مصرف شیر تولیدی در رشتخوار به کارخانه های شیر حمل می شود، و کار جمع اوری شیر از دامداران رشتخوار را 4 مرکز بر عهده دارند که زمینه صدور پروانه سه مرکز بخش خصوصی نیز در حال انجام است .

وی همچنین تعداد واحد های مرغداری در رشتخوار را پنج واحد ذکر کرد، و گفت: از این تعداد 4 واحد گوشتی فعال و یک واحد تخم گذار غیر فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: در هر دوره بیش از 40 هزار قطعه طیور در این تعداد واحد مرغداری نگه داری می شود و در حال حاضر در این شهرستان 50 هزار قطعه مرغ بومی توسط مردم نگه داری می شود.

وی خواستار تجهیز کشتارگاه دام رشتخوار شد، و گفت: تنها کشتار گاه این شهرستان با مشکلاتی مواجه است.




فرهادقاسم پور ::: جمعه 85/3/26::: ساعت 7:16 عصر

<      1   2   3   4   5   >>   >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 50


بازدید دیروز: 11


کل بازدید :192318
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<