سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عاشق شود و [عشق خود را] پنهان دارد و پاکدامنی ورزد، خداوند، او را بیامرزد و به بهشت درآورد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

خبرگزاری محلی شهرستان رشتخوار

برای دو هزار واحد مسکونی روستایی رشتخوار سند صادر شد
سه شنبه ?? مرداد ???? ساعت ??:??

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رشتخوار و تربت حیدریه گفت: تاکنون دو هزار و ? ????واحد مسکونی روستایی در سطح شهرستان رشتخوار سنددار شده است.
مهندس رضا بدیعی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بحث اسناد مالکیت منازل روستایی بطور جدی از طرف بنیاد مسکن و همکاری شوراهای اسلامی و دهیاران پیگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته به بیش از ? ????واحد مسکونی وام داده شده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز ? ????واحد مسکونی شهرستان از تهسیلات بانکی استفاده کرده اند.
وی با اشاره به اینکه وام مسکن روستایی همانند سال گذشته ? ???میلیون ریال است، ادامه داد: این وام ها با سود پنج درصد به روستاییان پرداخت می شود.
بدیعی در خصوص اجرای طرح های هادی در رشتخوار بیان کرد: بنیاد مسکن برای روستاهای بالای ? ????خانوار طرح هادی اجرا می کند همچنین برای روستاهای بالای ? ???خانوار نیز طرح هادی تهیه می شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رشتخوار افزود: در رشتخوار در سال جاری کار مطالعه و تکمیل طرح هادی شش روستا با اعتبار ? ????میلیون ریال آغاز شده و سه طرح هادی با اعتبار ? ?????میلیون ریال نیز تکمیل شده است.
رشتخوار با ? ???هزار نفر جمعیت در جنوب شرق مشهد واقع است



فرهادقاسم پور ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 7:27 عصر

مدجویان کمیته امداد رشتخوار پنج میلیارد ریال مستمری دریافت کردند
چهارشنبه ?? مرداد ???? ساعت ??:??

رییس کمیته امداد رشتخوار گفت:بیش از ? ?????نفر مددجو تحت پوشش این نهاد طی سال جاری پنج میلیارد و ? ???میلیون ریال مستمری نقدی دریافت کردند.
علیرضا احمد پور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت : علاوه بر مددجویان تحت پوشش، ? ?????نفر به صورت موردی کمک های نقدی بن و کالا برگ و کالا برگ خشکسالی دریافت کردند.
وی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) رشتخوار در ? ???روستای شهرستان بیش از سه هزار و ? ????نفر سالمند را تحت پوشش قرار داده که طی امسال شش میلیارد و ? ????میلیون ریال کمک مستمری، نقدی و غیر نقدی به آنان پرداخت کرده است.
احمد پورادامه داد : ? ????میلیارد ریال پارسال صرف تعمیر، احداث، بازسازی و نوسازی منازل محرومان این شهرستان شد.
او گفت: امسال نیز به مددجویان این منطقه، چهار میلیارد و ? ????میلیون ریال وام خودکفایی در قالب طرح کشاورزی زعفرانکاری دامداری و سرمایه کسب پرداخت شد.
وی در پایان افزود: امسال همچنین ? ????میلیون ریال برای جهیزیه و ???? میلیون ریال هدیه ازدواج به محرومان تحت پوشش این نهاد پرداخت گردید



فرهادقاسم پور ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 7:26 عصر

?????خانوار رشتخواری فرمهای طرح تحول اقتصادی خود را تحویل دادند

سه شنبه ?? مرداد ???? ساعت ??:??

بخشدار و رییس ستاد اجرایی جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار رشتخوار از اجرای موفق این طرح تاکنون در این شهرستان خبر داد.
ابراهیم داوودیان روز سه شنبه به ایرنا گفت: تا کنون ? ??هزار و ?????خانوار معادل ? ???هزار ? ????نفر جمعیت شهرستان رشتخوار فرمهای تکمیل شده طرح تحول اقتصادی خود را تحویل دادند.
وی با بیان اینکه کار آمارگیری در ? ???ایستگاه شهری و روستایی این شهرستان درحال اجراست، خاطر نشان کرد: با همکاری خوب مجموعه ستاد، کار آمارگیری تا این مرحله با موفقیت و استقبال خوب مردم شهرستان انجام شده به گونه ای که برابر اعلام ستاد مرکزی روزانه هر آمارگیر باید ? ???نفر پذیرش داشته باشد که این رقم در شهرستان رشتخوار روزانه به طور میانگین ? ???نفر می باشد.
وی خاطرنشان کرد: تا دهم شهریور ماه کار جمع آوری اولیه اطلاعات اقتصادی خانوارها در شهرستان ادامه دارد.



فرهادقاسم پور ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 7:26 عصر

نماینده مردم رشتخوار در شورای اسلامی شهرستان:
محرومترین شهرستان استان خراسان در انتظار نگاه عدالت محور دولت است

نماینده مردم رشتخوار در شورای اسلامی شهرستان گفت: رشتخوار نیازمند صنایع مادر اشتغال‌زایی است که اقتصادی بودن آن‌ها از سوی دولت تضمین شده باشد.

محمود ذباح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _ منطقه خراسان، تصریح کرد: صنایع بزرگ در استان‌های مرکزی کشور، سرمایه ها و منابع مالی را بلعیده‌اند ولی این شهرستان بسیاری از فرصت ها و کمک های دولتی را از دست داده است.

وی با اشاره به احداث شهرک صنعتی در این شهرستان تاکید کرد: مقامات استانی و سرمایه‌داران زیادی کلنگ‌های مختلف صنعتی را در شهرک های صنعتی این شهرستان به زمین زدند اما از تحقق آنان و آغاز به کار آنان هیچ خبری نیست.

نماینده مردم رشتخوار در شورای اسلامی شهرستان اظهار داشت: اکثر سرمایه داران تابلوهای کارخانجات خود را در اطراف شهرک صنعتی در زمین کاشته اند اما به دلیل عدم همراهی دولت و بانک های در تحویل پول هنوز خبری از احداث کارخانجات و ایجاد اشتغال صدها جوان بیکار در این مکان نیست.

ذباح در ادامه خاطرنشان ساخت: محرومترین شهرستان استان خراسان در انتظار نگاه عدالت محور دولت، با توجه به منابع و محدودیت‌های موجود است.




فرهادقاسم پور ::: دوشنبه 87/5/28::: ساعت 7:13 عصر

سه اثر تاریخی در شهرستان رشتخوار توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، محمود ذباح عضو شورای شهر رشتخوار از شناسایی سه اثر تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: "مسجد حاجی وکیل"، "آب انبار قدیمی رشتخوار" و "حسینیه" از جمله آثار تاریخی مورد شناسایی اداره میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه این آثار مربوط به دوره قاجاریه است، اظهار داشت: شهرستان رشتخوار دارای 50 اثر تاریخی است که تاکنون 16 اثر آن ثبت ملی شده است.

ذباح خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی به اکثر آثار تاریخی این شهرستان که به دلیل عدم ثبت ملی و نبود اعتبار در حال تخریب و نابودی است، شد و بیان داشت: عدم استقرار اداره میراث فرهنگی در شهرستان رشتخوار باعث شده است که بسیاری از ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهرستان رشتخوار ناشناخته باقی بماند.

عضو شورای شهر رشتخوار با اشاره به اینکه برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی نیاز به افزایش اعتبارات است، تاکید کرد: این شهرستان نیازمند اعتبارات کافی و استقرار نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی است.

محمد عارفی، فرماندار رشتخوار نیز در خصوص اعتبارات فرهنگی این شهرستان گفت: سال جاری برای مرمت مسجد جامع رشتخوار مربوط به دوره تیموریان و احیای آب انبار مرکزی رشتخوار مجموعا 280 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی همچنین از تخصیص بودجه 285 میلیون تومانی برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان و 5/12 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز موزه مردم شناسایی رشتخوار خبر داد.




فرهادقاسم پور ::: دوشنبه 87/5/28::: ساعت 7:12 عصر

آیین "چراغ برات" در رشتخوار

"چراغ برات"، شب‌هایی که مردم رشتخوار برای مردگان خود طلب آمرزش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، مردم رشتخوار همچون مردم سایر مناطق این استان شب‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان را برات می‌نامند و در آن شب ها بر سر مزار مردگان می روند و برای آنها فاتحه می خوانند و طلب آمرزش می‌کنند و خیرات می‌کنند.

این سه شب اختصاص به مردگان دارد و شب پانزدهم ماه شعبان هم عید زنده‌ها است که آن را عید برات می گویند و درآن شب چراغ برات را روشن می‌کنند.

چراغ برات به این صورت روشن می شود که به تعداد هر یک از افراد خانواده، چوب های باریکی را از سر تا نزدیک نیمه پنبه می پیچیدند که در اصطلاح محلی به آن "مامولی" یا "مولیک" می گویند؛ آنگاه همه آنها را دسته کرده بر ساقه آنها فتیله ای از پنبه می پیچیدند و سپس طرف پنبه پیچیده شده را در روغن کره خوراکی فرو می برند و روشن می‌کنند.

پایین چوب ها را که به هم بسته شده، با گل بر بالای در اتاق نشیمن از طرف بیرون می چسبانند، این دسته مولیک بر بالای در می سوزد و تمامی اهل خانه از زیر آن به داخل اتاق می روند و بیرون می آیند و همزمان کف دست خود را بر آتش گرفته و با خواندن صلوات بر صورت می کشند.

از آغاز ماه شعبان که عموم آن را ماه برات می گویند و به ویژه از روز دهم، توجه به مردگان به ویژه مردگانی که نخستین سال در گذشت آنان است، فزونی می گیرد به صورتی که نزدیکی های غروب هر روز اغلب گورستان های منطقه شاهد اجتماع مردمی است که برای آمرزش مردگان بر مزارشان گرد می آیند و نان و خرما و نقل پخش می‌کنند.

اوج این مراسم و پایان آن روز چهاردهم شعبان است که به روز برات شهرت دارد؛ در این روز در مناطق روستایی رشتخوار همه مردم روستا از ساعت ده صبح به تدریج در گورستان عمومی گرد می آیند، نزدیک ظهر هر یک از خانواده ها به حسب توانایی خود سینی یا مجمعی که به آن اصطلاحا براتی گفته می‌شود، از خرما و نقل پر می‌کنند و بر روی آن پارچه ای که به آن مجمعه پوش می گویند، می اندازند و یکی از اعضای خانواده آن را از خانه تا گورستان بر روی سر می برد و بر روی گور می گذارد و بر سر هر گور یک یا چندتن از بستگان نزدیک مرده می نشینند؛ در اکثر موارد یک ظرف آب بر روی گور گذاشته می‌شود.

مردم دسته جمعی بر یکی از گورهای گرد می آیند و فاتحه ای خوانده و باز به صورت عمومی به سراغ گور بعدی می روند؛ پس از دعا مجمعه پوش‌ها کنار می رود و از براتی ابتدا مقداری در دستمال براتی خوان ریخته می‌شود و از سوی بازمانده میان بینوایان و کودکان پخش می‌شود.

آنان که استطاعت دارند برای مردگان خود نان مخصوصی می پزند که آن را روغن جوشی می نامند. این نان خمیر فطیری است که بسیار نازک و به شکل دایره با قطر تقریبا20 سانتی متر در روغن پخته می‌شود و غروب روز چهاردهم (شب پانزدهم) میان بینوایان پخش می‌شود.

 




فرهادقاسم پور ::: جمعه 87/5/25::: ساعت 12:17 عصر

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار:
خسارت خشکسالی سال جاری بیش از 180 میلیارد ریال بوده است
کشاورزان از کشت محصولات پر آب خودداری کنند

خبرگزاری دانشجویان ایران - رشتخوار
سرویس: اقتصادی

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: پدیده خشکسالی در سال جاری 189 میلیارد ریال به بخش های کشاورزی نظیر دام و طیور، زمین های زراعی و منابع آبی در مناطق مختلف این شهرستان خسارت به بار آورده است.

محمد جواد مسعودی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _ منطقه خراسان‌، تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی، سیل و طوفان در شهرها و روستاهای این شهرستان، امسال خسارت زیادی در بخش های مخلتف وارد کرده است.

وی با اشاره به خسارت زیاد ناشی از سرمازدگی زمستان سال گذشته، خواستار تخصیص اعتبارات کافی برای جبران این خسارات شد و اظهار داشت: اعتبار بلاعوض مورد نیاز برای جبران خشکسالی برای کشاورزان و دامداران شهرستان ،بالغ بر 233 میلیارد ریال است.

وی از مسوولان خواست برای تاخیر یک تا دو ساله در بازپرداخت تسهیلات کشاورزی، در شهرستان خسارت دیده رشتخوار تلاش کنند.

وی بهترین راه تامین خسارت های وارده از حوادث و بلایای طبیعی را عضویت کشاورزان و باغداران شهرستان در صندوق بیمه محصولات کشاورزی ذکر کرد و از کشاورزان در خواست کرد: ضمن فراگیری آموزش های لازم برای استفاده بهینه از آب کشاورزی، از کشت محصولات پر آب خودداری کنند.

وی افزود: در سرمای زمستان سال گذشته نیز در این شهرستان تعداد یک هزار و 500 راس دام سبک و دو هزار قعطه طیور تلف شد.

شایان ذکر است رشتخوار دارای 40 هزار اراضی مستعد کشاورزی و 300 هزار راس دام سبک است که یک شهرستان فعال در بخش کشاورزی و دامداری می باشد.




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 87/5/24::: ساعت 2:56 عصر

فعالیت های آموزشی صنعت ساختمان در رشتخوار آغاز شد

خبرگزاری دانشجویان ایران - رشتخوار
سرویس: اقتصادی

رییس مرکز فنی و حرفه ای رشتخوار گفت: فعالیت های آموزشی صنعت ساختمان با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای اولین بار، آموزش استاد کاران و کارگران ماهر را در رشتخوار آغاز کرد.

محمدرضا هوشمند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه خراسان تصریح کرد: فعالیت های آموزشی صنعت ساختمان در 5 رشته بنای سفت کار، جوشکار اسکلت، قالب بند و کفراژ بند، بتن ریز و آماتور بند مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان رشتخوار برای علاقمندان آموزش می‌دهد.

وی با بیان این که مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای رشتخوار تیرماه سال گذشته به طور مستقل کار خود را در این شهرستان آغاز کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر این مرکز فعالیت های آموزشی د ر رشته‌های برق کاری ساختمان، تعمیر لوازم خانگی، گلدوزی، خیاطی، عروسک دوزی، مکرومه بافی، جوشکاری، لوله کشی گاز خانگی، تعمیر لوازم گاز سوز، ابریشم دوزی، طراحی نقشه فرش و ... آغاز کرده است.

شایان ذکر است، به زودی ساختمان آموزش فنی و حرفه‌ای رشتخوار که از طرح های سفر ریاست جمهوری است، افتتاح می‌شود.




فرهادقاسم پور ::: پنج شنبه 87/5/24::: ساعت 2:55 عصر

???هزار راس دام از دامداران رشتخوار خریداری شد

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: ? ???هزار راس دام به ارزش ? ??میلیارد ریال از دامداران این شهرستان خریداری شد.
محمدجواد مسعودی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: خریداری این تعداد دام در راستای حمایت از پرورش دهندگان دام و با توجه به پدیده خشکسالی و نیز کمبود آب و چراگاه و همچنین بالارفتن بهای علوفه و خوراک دام صورت گرفته است.
وی گفت: با خریداری به موقع دام از دامداران این شهرستان، از تلفات بیشتر دامها جلوگیری شده است.
او افزود: امور دام جهاد کشاورزی رشتخوار امسال طرح خرید توافقی دام از دامداران را با هدف حمایت از تولیدکنندگان و کنترل و تنظیم بازار مصرف اجرا کرده است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون توسط جهاد کشاورزی رشتخوار ????? تن کنسانتره یارانه دار، ? ????تن سبوس و ? ????تن جو بین دامداران توزیع شده است.
او گفت: دامداران این شهرستان سالانه بیش از ? ???هزار و ? ????تن شیر، دو هزار تن گوشت قرمز و ? ????تن گوشت سفید تولید می کنند.




فرهادقاسم پور ::: سه شنبه 87/5/22::: ساعت 12:39 عصر

20 پروژه عمرانی و خدماتی در شهرستان رشتخوار در هفته دولت افتتاح می شود

رییس ستاد گرامیداشت هفته دولت در رشتخوار از بهره برداری 20 پروژه عمرانی و خدماتی در هفته دولت خبر داد.

محمد جواد مسعودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _ منطقه خراسان، با بیان این مطلب افزود: هم زمان با هفته دولت بهره برداری از این پروژه های عمرانی، بهداشتی و خدماتی در روستاهای بخش مرکزی و جنگل از توابع شهرستان رشتخوار با هزینه ای بالغ بر10 میلیارد ریال آغاز می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری همایش نوآوری و شکوفایی ادارات، دیدار با خانواده های شهدا و محرومین تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) رشتخوار از دیگر مراسم هفته دولت است




فرهادقاسم پور ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 2:28 عصر

<      1   2   3   4   5   >>   >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 41


کل بازدید :192416
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهادقاسم پور
یک معلم ساده
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<